Splnený sľub po 48 rokoch, alebo môj Storch predsa lieta! 2. časť

18. Apríl, 2011, Autor článku: Vícen Gabriel, Strojárstvo
Ročník 4, číslo 4 This page as PDF Pridať príspevok

Zálet, hoci som sa ho bál, prebehol vcelku bez problémov. Chcel som ho absolvovať, v kľude a sám, len s vnúčikom – radcom a pomocníkom v jednej osobe. Ale, ako naschvál zišlo sa tam pár kolegov, hoci tak zavčasu, nikdy nechodili lietať. Trochu to ťahalo pri rozbehu vľavo (ostrohové koliesko), ale inak žiadne veľké trimovanie.

Pár preletov na trištvrte plynu, skúška klapiek… Minimálku som nemal odvahu skúšať, ale celkový dojem bol, že lieta dosť rýchlo. Keďže som, kvôli štartu, stál na druhej strane plochy, neodhadol som vzdialenosť modelu, takže pri pristáti, som letel dosť natesno ku stojánke a prizerajúcim sa kolegom na druhej strane. Za tento manéver som dostal najväčšiu kritiku, inak gratulácie a až potom som sa roztriasol…


Prvý krát som letel s tak veľkým a hlavne ťažkým modelom. Najväčší strach som mal z pristátia – oprávnene. Neskôr som tri razy urobil kotrmelec, po dosadnutí, ale našťastie bez poškodenia. Myslím, že vždy bola na vine vysoká tráva a málo pritiahnutá výškovka. Prvé lety boli bez pilota, spodnej kapotáže podvozka a bez stolov. Už mám za sebou 26 letov.


Odskúšal som, ostré zákruty, súvraty, vývrtku, minimálku, pády a aj veľké klapky. Strašne ma láka loping a výkrut, len neviem, či by to prežil, tak radšej nevymýšľam. Skutočný Storch to tiež nerobil, i keď, kto vie? Teraz sú na rade sloty, skultúrnenie elekroinštalácie (konektory na krídla, zapojenie LED-iek), montáž rýchlomeru a nový zálet!


Taký je výsledok zhruba ročnej práce a cca 600 odpracovaných hodín – vrátane štúdia dokumentácií a ich úpravy, výroby viacerých nových častí, až po povrchovú úpravu, ktorú som si nakoniec urobil sám, lebo mi už neostali peniaze, aby som si to dal urobiť odborníkovi. Nikdy som, nič podobné nerobil. Pred 45-timi rokmi som staval vetrone, voľné motoráky, gumáky a upútance. Storch je moja prvá maketa. Ako sa dielo podarilo posúďte sami.


Moja vďaka za nezištnú pomoc, patrí kitárovi Lacovi Gažovi, za fotografie a dokumentačné podklady, športovému pilotovi Ľubovi Brázdovičovi, za fotky Storcha OK-BOY, modelárovi Jožovi Hudcovičovi, za plexi a know-how k práci s ním.


Najväčšia vďaka, patrí môjmu vnúčikovi Matúšovi Knapovi, ktorý ma najviac povzbudzoval a bol taký urýchľovač prác – vždy som mu chcel ukázať niečo nové, hotové, hoci nie vždy sa mi chcelo robiť len na Storchovi. No a samozrejme aj tým, ostatným nemenovaným, ktorí mi pomohli radou skúsených.


Aby som nezabudol, špeciálne poďakovanie, patrí mojej žene Daniele, za pochopenie a tolerovanie skutočnosti, že som v panelákovom byte spravil z detskej izby dielňu na všetko. Pretože, celý Storch, vrátane povrchovej úpravy vznikol v nej. Škoda, že sa v nej, nedá aj lietať – ušetril by som viacero drobných „rán“, vzniknutých pri transporte do auta (a to by tiež mohlo byť väčšie…).


Srdečne zdravím všetkých staviteľov a veľmi, veľmi obdivujem ich prácu na obrích, ale aj subminiatúrnych maketách, vlastnoručne postavených modelov a letecké umenie pri ich predvádzaní.

Technické údaje:

Mierka 1:6,8
Rozpätie 2080 mm
Dĺžka 1550 mm
Hmotnosť 4,8 kg
Motor striedavý ARROWIND 4030-10
Regulátor striedavý ARROWIND 60A
Batéria 6 článok LiPo 3300mAh, 22,2 V – pohon
Napájanie 5 článok NiMh 2000mAh, 6 V – elektronika
Servá MC 1000 MGBB – 6 ks

Napísať príspevok